Een creatief koppel: Arnold Veeman en Maria Madelon

0
227
kloosterburen Arnold Veeman en Maria Madelon

KLOOSTERBUREN – In een oude basisschool in Kloosterburen vinden twee bijzonder creatieve mensen hun woon- en werkplek. Deze twee mensen zijn componist en zanger Arnold Veeman en beeldend kunstenaar Maria Madelon. ‘De oude school stond al een tijd leeg, dus toen de gemeente aangaf dat ze op zoek was naar een nieuwe bestemming voor het pand, hebben wij ons ‘concept’ voorgelegd. Kennelijk vonden ze ons voorstel interessant, want we kregen toestemming om ons hier te vestigen,’ vertelt een stralende Arnold Veeman. ‘Daarna hebben we het pand opgeknapt om het eruit te laten zien zoals het nu doet,’ vult Maria Madelon haar partner aan.

 

Maria Madelon schildert al ruim twaalf jaar. Dit doet ze vanuit haar gevoel. ‘Ik ga naar een plek waar ik mij door laat inspireren. Vaak verwerk ik een gebouw of een ander bouwwerk, zoals bijvoorbeeld een brug, in mijn schilderijen. Ik fotografeer zo’n gebouw vanaf alle aanzichten en plak deze afbeeldingen vervolgens aan elkaar. Deze ‘uitgeklapte versies’ van de gebouwen vormen de basis van mijn schilderijen.’ Kenmerkend voor het werk van Maria Madelon zijn de kleurenvlakken onderaan haar schilderijen. Ze legt me uit dat hier de titel van elk schilderij te lezen is, geschreven volgens het ‘binagramalfabet.’ Dit alfabet heeft ze zelf ontwikkeld en is opgebouwd uit vierentwintig kleuren. Door middel van een numerologisch systeem vertaalt Maria Madelon woorden naar kleur en vorm. ‘Met dit systeem beperk ik mezelf, waardoor ik tegelijkertijd meer vrijheid krijg. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar door mezelf te beperken daag ik mijn eigen creativiteit uit en haal ik het beste uit mijzelf.’ Tijdens de workshops ‘Schilder je naam in kleur,’ die ze op 14, 15 en 16 augustus geeft in Blauwestad Bazaar, laat ze andere mensen kennismaken met dit alfabet. ‘Het is makkelijker dan het lijkt. Iedereen kan het leren.’

Arnold Veeman, een donkere man met kroes haar, die zijn muziek schrijft en zingt in zuiver Gronings. ‘Ik ben geboren in Groningen en getogen in Friesland. De eerste jaren van mijn leven heb ik in Pieterzijl gewoond, een klein dorp in Groningen waar de inwoners in een plat Gronings dialect spreken. Vandaar dat ik het Gronings vloeiend beheers.’ Veeman koestert mooie herinneringen aan zijn tijd in Pieterzijl en krijgt een warm gevoel van de Groningse taal die hij in zijn kinderjaren zo veelvuldig heeft gehoord. Toch zong hij niet altijd in het Gronings. ‘Ik zat in een band en net als elke band droomden wij ervan om internationaal door te breken en die kans is natuurlijk het grootst als je in het Engels zingt. Dus dat deden wij.’ Dat veranderde toen hij tijdens één van hun repetities muziek hoorde van ‘de Koning en de Dame,’ een duo met een Gronings repertoire. Hoe langer Veeman naar de muziek luisterde, hoe mooier hij het vond klinken. Hij kwam er achter dat de teksten waren geschreven door Jan Siebo Uffen, een bekende songwriter in Groningen en omstreken. ‘Ik heb direct de volgende dag contact met hem gezocht en hem voorgesteld om samen een Gronings repertoire te maken. Uffen reageerde enthousiast en zo begon het.’ Op 17, 24 en 31 augustus geeft Arnold Veeman een serie concerten onder de noemer ‘De zwoele zomeravonden, afwisselend in theaterherberg Warfhuizen en de Menkemaborg in Uithuizen.

Het werk van Arnold Veeman en Maria Madelon is op het eerste oog verschillend, maar in de basis gelijk. Het numerieke systeem dat Veeman gebruikt om zijn muziek te componeren, vertoont veel overeenkomsten met het systeem waar Maria Madelon mee werkt. ‘Dit systeem is de rode draad waaruit wij ons werk hebben opgebouwd.’ Het creatieve koppel doet dan ook veel projecten samen. ‘Ons nieuwste gezamenlijke project is een reeks van vier Huiskamer Diner Concerten. De eerste is op 21 september, uiteraard in ons eigen pand.’ Tijdens deze avonden leeft Maria Madelon zich uit in de keuken en tovert ze heerlijke biologische streekgerechten op tafel. ‘Ik vind het fijn om mensen in ons huis te ontvangen en ze het naar de zin te maken met eten.’ Terwijl de gasten van het diner genieten brengt Arnold Veeman liedjes als ‘Mien lutje laif, Goa nait weg bie mie en De woarhaid’ ten gehore.

Ook combineren Veeman en Maria Madelon hun werk in activiteiten zoals lezingen, presentaties of masterclasses. ‘In dit soort projecten beginnen we altijd samen, maar daarna gaan we vaak volledig onze eigen weg. En die wegen kunnen soms heel ver uiteen lopen,’ zegt Maria Madelon. ‘Dat klopt,’ aldus Veeman, ’hoewel we uiteindelijk ook altijd weer met een gezamenlijk resultaat eindigen.’