Crowdfunding voor het project rondom Jan Ritskes Kloosterman

|||
||| Foto: |||
voorpagina friesland

De in het stof geraakte schatkist van de gemeente gaat open

TWIJZEL – Aan een drukke weg in Twijzel staat een prachtig renteniershuis, voor de meeste mensen beter bekend als het Simke Kloostermanhûs. In 1881 betrok de gegoede boerenfamilie Jan, Trijntje en Simke Kloosterman dit huis, met aan de achterzijde een romantische, parkachtige tuin. In de voorkamer, het deel dat tegenwoordig als museum is ingericht, vindt het interview met Hetty Kloosterman plaats. Haar naam verraadt dat haar stamboom langs dezelfde lijnen loopt als die van het gezin dat ruim een eeuw geleden in het huis kwam wonen. ‘De grootvader van mijn man was een neef van Jan Ritskes Kloosterman,’ vertelt ze.

Door het stamboomonderzoek dat zij een aantal jaren geleden deed, maar ook vanuit haar betrokkenheid met de cultuur in de gemeente, ontstond een grote interesse voor dichter Jan Ritskes Kloosterman. ‘Vanaf dat moment werd het mijn missie om zoveel mogelijk informatie over deze man en zijn werk op te graven en hier opnieuw bekendheid aan te geven, door het te verbinden met het hier en nu.’ Hetty Kloosterman doet dit in het kader van haar werk voor ‘Stichting Keunstkrite Twizel.’ De in 2009 opgerichte stichting zet zich in om de inwoners van de gemeente Achtkarspelen opnieuw oog te geven voor het werk van vergeten kunstenaars uit de omgeving. ‘Ik wil de in het stof geraakte schatkist van de gemeente weer openen en de stukken die erin zitten polijsten zodat iedereen er van kan genieten,’ zegt de enthousiaste Kloosterman. ‘In deze omgeving is veel meer te vinden dan de meeste mensen beseffen en dat wil ik laten zien.’

Jan Ritskes Kloosterman (1846-1914) is zo’n ‘vergeten’ dichter wiens werk hoognodig uit het stof moet worden gehaald. Kenmerkend is de liefde voor de natuur die hij in zijn gedichten door laat schemeren. Het was een dichter die in de tijd dat hij nog leefde al minder bekend was dan zijn werk eigenlijk verdiende. ‘Hij stak veel tijd stak in de kunstzinnige en muzikale ontwikkeling van zijn dochter, die ook schrijfster werd. Daardoor raakte zijn eigen werk meer naar de achtergrond en is vooral veel van Simke’s werk bekend geworden.’ Dat Jan Ritskes Kloosterman een eigenzinnige man was blijkt niet alleen uit zijn werk, maar ook uit het feit dat hij bezig was met zijn dochters ontwikkeling, in een tijd waarin onderwijs voor meisjes niet erg belangrijk werd gevonden. ‘Toch heeft hij vijf bundels gepubliceerd, waaruit wij de mooiste gedichten hebben geselecteerd die we hebben gebundeld in een bloemlezing,’ aldus Hetty Kloosterman. De bloemlezing wordt heel toepasselijk op 30 januari, de dag van de poëzie, gepubliceerd. Om de bloemlezing voor een breed publiek toegankelijk te maken heeft schrijver en dichter Eppie van Dam de gedichten, die oorspronkelijk in oud Fries zijn geschreven, vertaald naar de moderne spelling. Hij heeft zelfs een aantal gedichten naar het Nederlands vertaald om ook niet-Friezen kennis te laten maken met het werk van Jan Ritskes Kloosterman. Beeldend kunstenaar Lienke Boot illustreert de bundel met gedetailleerde botanische pentekeningen. ‘We willen er een prachtige bloemlezing van maken, met de kwaliteit die zijn werk verdient. En zo’n project kost geld. Gelukkig hebben we al een groot deel bij elkaar, maar we zijn er nog niet, we zoeken nog steeds donateurs en sponsors’ aldus Kloosterman. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Hetty Kloosterman via: info@keunstkrite.nl.

Stichting Keunstkrite richt zich niet alleen op het volwassen publiek, maar zet ook in op de jeugd. ‘Juist omdat veel kinderen in deze gemeente een taalachterstand hebben,’ zegt Kloosterman. Naast de bundel die uitkomt in januari 2014, organiseren we in de lente van dat jaar poëziewedstrijden, in de zomer de Jan Ritskes poëzienacht en in de herfst een liturgisch concert. Hieraan werken ook Eppie van Dam, projectkoor de Wâldsang en het kamerkoor van Jaep Meems mee. ‘Zo gebeurt er in elk seizoen iets rondom het werk van Jan Ritskes en op die manier willen we volgend jaar herdenken dat hij precies honderd jaar geleden is gestorven. Het zijn vier verschillende projecten, maar alle vier zijn ze in overeenstemming met het leven en het werk van Jan Ritskes Kloosterman.’

 

|||
|||
|||

UIT DE KRANT