De ongekende liefde voor fotografie van Hans Sas

Afbeelding
kleintje cultuur

WARFHUIZEN – Wie weleens in Warfhuizen is geweest, weet hoe idyllisch het mooie dorpje is. Rustig, vreedzaam en met een overweldigende hoeveelheid natuur. Een prachtige omgeving voor toeristen, maar ook zeker voor kunstenaars. In Warfhuizen vinden we dan ook met grote regelmaat iemand voor deze rubriek. Hans Sas is zo’n kunstenaar. Een fascinerende man met een ongekend grote liefde voor fotografie. Of eigenlijk beelden, want dat is wat Sas doet. Denken in beelden, al is dat wel een afwijking volgens de bevlogen fotomagiër.

Direct bij binnenkomst valt één ding direct op. Alhoewel al aardig onderweg met zijn levensjaren is Hans Sas allesbehalve achtergebleven in oude tijden. “Fotografie verandert”, weet Sas. “Je kan wel vast blijven houden aan oude technieken, maar waarom zou je de moderne ontwikkelingen niet omarmen?” Dat blijkt ook in de studio van Sas. Er wordt gewerkt op een nieuwe iMac ‘want dat gaat zo mooi’ en de printers lijken zo uit de winkel te komen. “Nu ben ik zoek naar de nieuwste Leica met instant camera”, zegt hij. “Dat grijpt me, prachtige stukjes techniek.” Toch heeft hij in de loop der jaren ook afscheid moeten nemen van een grote liefde. “Vroeger maakte ik veel dia’s”, aldus Hans Sas. “Dat kan tegenwoordig niet meer. Iedereen wil zijn of haar foto’s digitaal aangeleverd hebben en daar moet je in mee. Dat maakt het ook moeilijker om je te onderscheiden. Veel mensen maken foto’s en zelfs smartphonecamera’s produceren redelijke plaatjes. Zo raak je steeds meer klanten kwijt. Maar goed, ik ben ook al op leeftijd en geniet sowieso meer van mijn eigen projecten. Toch is jammer dat de tijd van mijn geliefde polaroids voorbij is. Een mooie periode.” In de loop der jaren heeft Sas veel onderwerpen gefotografeerd en gebruikte daarbij meermalen een andere inslag. “Ik zit nu in een periode dat ik expres onscherpe foto’s maak”, zegt hij. “Dat zijn spannende plaatjes. Je kan precies zien wat er gefotografeerd is, maar ziet de details niet. Spelen met beelden dus, dat is eigenlijk wat ik het liefst doe. Soms zit of loop ik ergens en zie opeens het perfecte beeld. Een uitsnede van de werkelijkheid. Dat leg ik dan vast. Ik denk in beelden, al moet ik eerlijk bekennen dat dat gewoon een afwijking is”, vertelt Sas lachend. Daar waar Hans Sas zich in 1987 nog bezig hield met agrarische fotografie en zwart/wit beelden, zoekt hij nu liever de Wadden op. “De Wadden zijn altijd spannend”, vindt Sas. “Kijk, Groningen is mooi in de maanden mei en juni. Daarna wordt het hard minder. Dat probleem heeft het wadgebied niet. Daar is het altijd prachtig.” Wie denkt dat Sas alledaagse beelden vastlegt komt bedrogen uit. Hans Sas: “Zoals al eerder gezegd is mijn werk veelal een uitsnede van de werkelijkheid. Door bepaalde dingen weg te laten of juist een beetje mee te fotograferen, kan je spelen met de werkelijkheid. Het maakt veel uit of een man met twee voeten op de grond staat of net één voet optilt. Datzelfde geldt dus voor scherpte en diepte. Door een bepaald onderwerp te accentueren, laat je datgene zien wat jij wilt dat men ziet. Scherpte-diepte stelt mij in staat om de werkelijkheid een andere dimensie te geven. Prachtig toch?” De vraag stellen is hem beantwoorden. Het werk van Hans Sas is inderdaad prachtig en veelzijdig. En bovendien te bewonderen in zijn eigen galerie bij huis. Sas maakt onderdeel uit van de Route 99. Een groep kunstenaars die op iedere laatste zondag van de maand hun ateliers en galerieën openstellen voor het publiek. Zondag 30 oktober kunnen de kunstzinnige beelden van Hans Sas bekeken worden aan de Baron van Asbeckweg 22 te Warfhuizen. Meer informatie is te vinden op www.hanssasfotografie.nl.

UIT DE KRANT

Lees ook