De veelzijdigheid van kunstenares Gerda van Drunen: “Het ligt er maar net aan hoe m’n pet staat”

EENRUM-gerda-van-drunen

EENRUM – “Ik schilder waar ik op dat moment zin in heb”, vertelt kunstenares Gerda van Drunen. In haar ruime atelier in hartje Eenrum hangen inderdaad diverse schilderen. Verschillende technieken, verschillende materialen en vooral veel verschillende onderwerpen. Het ene schilderij nog mooier en gedetailleerder dan de ander.

Toch zijn er drie schilderijen die, ondanks de diversiteit van alle schilderijen, er echt uitspringen. Felle kleuren, strakke lijnen. “Ik ben begonnen met iets nieuws”, lacht Van Drunen. “Ik heb daarvoor acryl in combinatie met viltstift gebruikt.” Op de schilderijen staan drie verschillende gebouwen. Allemaal in de stijl van de Amsterdamse architect Berlage, die in zijn ontwerpen voorloper was op het gebied van rationalisme en jugendstil. “Ik zou ook nog graag het gemeentehuis van Usquert op deze manier willen schilderen. Dat is ook een gebouw in dezelfde stijl. Ik ben pas net met deze techniek begonnen, maar hij bevalt me wel”, lacht ze.

Schilderen en tekenen doet Van Drunen als sinds ze een jaar of vier is. “Ik tekende overal op, deuren en muren, tot grote ergernis van mijn moeder”, vertelt ze. Ze is geboren en getogen in Den Haag, heeft daar de schildersopleiding gedaan aan de Vrije Academie en is pas later met haar wederhelft Rob Heijdt naar Groningen gegaan. Uiteindelijk belandden ze in Warffum, om later naar Eenrum te verhuizen. “Die verhuizing naar Warffum was wel wennen hoor”, lacht Van Drunen. “Je gaat van de grote stad naar het platteland, en we kwamen ook nog eens in een klein huisje midden op een weiland. Er was niks, alleen maar stilte.”

Ondanks de gewenning haalt Van Drunen veel inspiratie uit het gebied. “En nu vind ik de rust wel lekker”, lacht ze. Van industrie tot het platteland en van dieren tot bloemen, alle onderwerpen passeren de revue op de schildersdoeken. ”Het ligt er maar net aan waar ik op dat moment inspiratie uithaal”, vertelt ze. “Ik heb die afwisseling nodig, ik wil niet blijven hangen in één onderwerp.” Ook qua materialen wisselt Van Drunen net zo snel als haar onderwerpen. “Ik ben ooit begonnen met aquarel, toen pastel, maar ik heb ook geverfd met olieverf en acryl. En nu ben ik dus bezig met acryl en viltstift. Het moet wel steeds een uitdaging blijven.”

Heijdt komt erbij zitten in het atelier, en begint honderduit te vertellen over een serie ‘filmische’ schilderijen die Van Drunen heeft gemaakt. “Vroeger hingen er boven bioscopen grote schilderdoeken, waar een schilder dan de scene uit een film op schilderde. Veel mensen kunnen zich dat nu niet meer herinneren, maar vroeger was dat heel normaal. Zo heeft Gerda er ook een paar gemaakt, de schilderijen die een verhaal vertellen. Die vragen oproepen. Op het randje van surrealisme”, vertelt hij enthousiast. “Schilderijen die je niet in een hokje kunt stoppen, maar wel onder dezelfde noemer vallen. Die een emotie uitbeelden. Ja, dat was een heel ander hoofdstuk uit haar werk”, besluit hij lachend. Enthousiast begint Van Drunen een grote stapel schilderijen, die tegen de muur staan, één voor één om te klappen. “Kijk, dit is er één.” Een groot doek komt tevoorschijn, met een oude auto in het midden, een man die tegen de auto aan leunt, een vrouw met een verdrietige blik verderop staan en een kapot gegooide bos bloemen op de grond. “Ik moest jaloezie uitbeelden”, vertelt Van Drunen. “Dat kan natuurlijk op allerlei manieren geïnterpreteerd worden.” Op de achtergrond van het schilderij is een stad te zien, met daarboven een donkere lucht. Op de andere kant van het schilderij is de lucht daarentegen lichter en is achter hoge heuvels een casino te zien. “Alsof het een scene uit een film is, hé?”, lacht Heijdt.

Atelier De Terp, gevestigd aan de Hoogweg 3 in Eenrum, is altijd toegankelijk voor bezoekers. Wel is het handig om even te bellen om een afspraak (0595-491836 of 06-40079922) te maken, omdat het geen galerie is met vaste openingstijden.