“Het is een combinatie van het klassieke theelepeltje en het moderne roerstaafje”

|
| Foto: |
kleintje cultuur

Kunstenaar Reinier van den Berg over zijn eigen variant van de klassieke theelepel

ADUARD- De houten panelen staan aan weerszijden in zijn atelier. Zagerijen noemt hij ze. Die hij is Reinier van den Berg uit Aduard. Naast de zagerijen staat er in zijn atelier een grote schildersezel met daarop een schilderij. De kunstenaar vertelt dat hij niet alleen schildert en zaagt. Hij is ook de bedenker van zijn eigen moderne variant van de klassieke theelepel. “Het is een combinatie van het oude theelepeltje van je oma en de moderne plastic roerstaafjes in koffiebekers.”

Vroeger, als je oma op reis ging dan kocht ze weleens een theelepeltje in de stad waar ze geweest was, als soevenir, vertelt Van Den Berg. “Op zulke klassieke theelepels staan aan de bovenkant altijd schildjes in dezelfde vorm. De vorm aan de uiteinden van mijn lepels, zijn verschillend.” De kunstenaar en grafisch vormgever wijst naar een aantal theelepels op tafel. Het gaat om een collectie van twaalf Groninger roerstaafjes van roestvrij staal. Zo is er een roerstaafje met aan het uiteinde de Martinitoren, het Peerd van Ome Loeks en een zeehond. “Het zijn silhouetten. Op de lepeltjes staat echt mijn beeldtaal.”

Van den Berg vertelt dat hij zich beter uit kan drukken in beeld dan met woorden. “Ik ben blij dat ik mij daar zo goed mee kan uitdrukken. Aan de reacties van mensen merk ik dat zij mijn zagerijen, schilderijen of andere kunst mooi vinden. Sommigen van hen beginnen te hakkelen of te huilen als ze mijn werk zien, ze zijn ontroerd. Het raakt hen,” zegt hij. Volgens de kunstenaar slingerden de eerste versies van zijn theelepels jaren rond in zijn huis. Zelf gebruikt hij die basislepeltjes nog steeds. “Ook al heb ik geen suiker in mijn thee, ik roer er wel mee,” lacht Van den Berg.

Hij kwam op het idee voor zijn eigen theelepeltjes naar aanleiding van een project van Open Ateliers Westerkwartier met Hotel Aduard. “Als kunstenaar zit ik bij Open Ateliers Westerkwartier. Een keer in de maand op zondag hebben we een open atelier. Het idee was dat Hotel Aduard op zondag een speciaal menu zou reserveren en daar zouden wij, de kunstenaars, prikkertjes voor aanleveren. Toen dat plan besloten was op de vergadering, was ik er niet bij. Ik heb toen zelf cocktailprikkertjes bedacht met een mooi logo erop. Achteraf bleek dat niet de bedoeling, maar de prikkers had ik al laten maken. Daaruit is eigenlijk het idee voor de theelepeltjes ontstaan.”

Afgelopen september deed hij met zijn theelepeltjes, de Groninger roerstaafjes mee aan Kunst aan de Vaart in Assen. Daar werden zijn lepeltjes zo goed ontvangen dat hij ook Drentse roerstaafjes is gaan maken. “Op dit moment zijn er ook al plannen om roerstaafjes van nog een provincie te maken. Welke dat is, verklap ik nog niet. In maart verwacht ik dat ze klaar zijn.”

Dat de collectie van Groninger roerstaafjes uit twaalf lepeltjes bestaat, is niet toevallig. “Ik werk aan de hand van thema’s en projecten. Zo heb ik een serie met schilderijen van kerken, raven en handen. Bij elke serie probeer ik er een stuk of twaalf te maken, soms zijn dat er iets meer of minder,” zegt Van den Berg. Hij omschrijft zijn werk als expressief en figuratief. “Mensen kunnen zien wat het is. De hoofdkleuren die ik in mijn kunst gebruik zijn rood, geel, blauw en groen.”

Bij het maken van kunst stelt Van den Berg zichzelf vragen. “Als ik zo’n schilderij maak,” begint hij zijn uitleg, terwijl hij zich omdraait naar het felgekleurde schilderij van een kerk met een groene lucht achter hem, “dan vraag ik mij af, is de lucht wel blauw? Als ik buiten sta, zie ik een blauwe lucht. Maar die lucht bestaat uit veel meer kleuren dan alleen de kleur blauw. Blauw bestaat uit verschillende kleuren die samen blauw maken. Dat is eigenlijk een soort verwondering.”

Die verwondering zorgt er ook voor dat de raaf op het schilderij naast de kerk met de groene lucht niet zwart is, maar blauw. “De achterliggende gedachte is dat ik mij steeds verbaas over dingen en mijzelf afvraag is het wel zo, zoals ik het zie,” zegt Van den Berg. Hij vertelt dat hij naast de theelepels op dit moment ook bezig is met zijn zagerijen die over het thema lucht gaan. Bij het bedenken van kunst mengt hij zijn verwondering met zijn eigen gedachtes. “Het wordt één grote kookpot in je hoofd en daar probeer je wat van te maken.”

|

UIT DE KRANT

Lees ook