Het kunstkraampje langs de weg van Wil van Donselaar

Afbeelding
kleintje cultuur

‘Ik speel graag met technieken, vormen en kleuren’

KRUISWEG – Het huis van kunstenares Wil van Donselaar is niet te missen. Vrolijk gekleurde, keramische bloemen staan her en der door de tuin. Voor het huis staat een houten kraampje met glazen deuren, waarvan er eentje open staat. Dit is haar ‘keramiekkraampje’, vertelt ze. In het kraampje staan gekleurde kunstwerken, hangen kettingen en liggen magneetjes. Allemaal van keramiek.

“Ik zag dat keramisten in Frankrijk dit ook doen”, lacht ze. “Hun kunst in een kraampje langs de weg verkopen. Ik vond dat zo leuk dat ik besloten heb om dat ook te doen, hier in Kruisweg. Dan kunnen mensen mijn kunst bekijken en kopen zonder dat er de hele tijd iemand over hun schouder loopt mee te kijken.” De sympathieke kunstenares pakt een briefje uit het kraampje, en vertelt dat erop staat dat bezoekers ook in haar atelier mogen kijken. “Dan moeten ze gewoon even aanbellen”, lacht ze.

Ze loopt de oprit op richting de deur van het atelier. Onderweg stopt ze even bij een houten kast die tegen de muur van haar huis staat. “Hier staat nog meer in”, zegt ze terwijl naar de kast wijst. Glanzende ‘puntmutsjes’ en andere kunstwerken staan netjes uitgestald in de kast. Dan is het tijd voor de werkplaats. Eenmaal binnen dringt een aangename warmte door de koude jassen. “De oven staat aan”, vertelt Van Donselaar. “Als ik mijn werk wil bakken, zit het 24 uur in de oven, vanaf het moment dat ik het erin zet tot ik het eruit haal. Het bakken zelf duurt ongeveer acht uur, maar het moet natuurlijk ook afkoelen.” In de lange, smalle ruimte staan nog meer werken van de kunstenares. Vol enthousiasme vertelt ze over de keramiekwerken en hoe het bakken in zijn werk gaat. “De eerste keer bakken heet de ‘bescuitstook’, dan bak je alleen de klei. Daarna gaat het glazuur eroverheen en moet het nog een keer gebakken worden. Dat heet de ´glazuurstook´. Dat gaat wel tot 1100 graden!”

Van Donselaar leerde de kunst van keramiek maken kennen toen ze acht jaar was en er een pottenbakker bij haar op school kwam. “Het was gewoon magie”, lacht ze. “Ik vond het zo prachtig wat die man aan het doen was!” Ze vertelt dat ze het vak zo goed mogelijk onder de knie wilde krijgen en allerlei cursussen en opleidingen heeft gedaan. “Ik vind de techniek heel erg belangrijk. Ik wilde het zo goed mogelijk leren, want als je de techniek onder de knie hebt kun je er gewoon veel meer mee. Ik speel graag met de technieken, vormen en kleuren.”

Tot slot is het tijd voor het atelier en de plek waar ze haar werken maakt, boven in een grote kamer in het huis. De kamer is gescheiden in twee delen. Het eerste gedeelte is haar galerie. De werken staan hier netjes uitgestald in een grote, witte kast. “Welke ik het mooist vind?”, grinnikt ze. “Dat is toch wel deze”, terwijl ze wijst naar een grote zwart, witte schaal. Voor de schaal staat een kaartje met ‘Raku’, en Van Donselaar legt uit wat dat betekent. “Raku is een manier van stoken”, vertelt ze. “Als het werk nog heet in de oven zit, haal ik het eruit bij 1000 graden. Dan is het nog roodgloeiend, dat is zo mooi! Dan stop ik het in een speciale bak met zaagsel, wat vrijwel direct vlam vat. Die bak doe ik dan dicht en dan begint het te roken. Alle plekken waar geen rakuglazuur zit worden dan zwart. Het effect is heel bijzonder.”

Van Donselaar exposeert momenteel in Warfhuizen, op de kunstmarkt ‘Nou nog mooier’ aan de Baron van Asbeckweg 38. Daar zijn haar werken, groot en klein, te koop. Volgende zomer zal ze vanaf 1 april exposeren in Theeschenkerij ‘Domies toen’ in Pieterburen. In 2016 staan er nog meer exposities voor haar op het programma: bij het Groninger Landschap aan de Hoofdstraat in Pieterburen en ook bij galerie Dynamisch van Ynke Vogel in Leeuwaren. Na de indrukwekkend impressie die haar galerij aan huis achterlaat, en die eigenlijk zo bijzonder is dat het niet in woorden te omschrijven valt, is dat zeker de moeite waard om te gaan kijken.

UIT DE KRANT

Lees ook