“Je maakt uit de werkelijkheid een nieuwe realiteit”

Afbeelding
kleintje cultuur

Liesbeth Annokkee brengt derde roman uit

SCHOUWERZIJL- Als klein meisje zei schrijfster Liesbeth Annokkee al tegen haar moeder: “Mama, ooit schrijf ik een boek.” Een belofte die ze waar heeft gemaakt, want onlangs bracht ze haar derde roman ‘Het theater van Job’ uit.

Na een glibberige wandeltocht door het pittoreske Schouwerzijl wordt de verslaggever hartelijk ontvangen door vrolijke Liesbeth. “Snel de warmte in”, lacht ze. Het grote huis is kleurig en ruim ingericht. Handenwarmend aan een kop thee in de gezellige keuken begint ze te vertellen over haar nieuwe roman, haar cursisten en het leven als schrijfster.

Anderhalf jaar lang heeft ze erover gedaan om het boek helemaal af te maken. “En dan ben ik er fulltime mee bezig”, vertelt de sympathieke schrijfster uit Schouwerzijl. “Alle dingen die ik er dan bij doe, doe ik er echt naast. Schrijven is het belangrijkst voor mij. Maar van schrijven word je niet rijk hoor”, lacht ze. “Heel veel mensen die beginnen met schrijven romantiseren het idee heel erg, maar voor het geld of de roem moet je het niet doen. Je bent soms drie jaar bezig met een boek, waarna je echt maar een relatief laag percentage van de opbrengst krijgt. Het is knokken, en je moet ook geluk hebben. Want het laten uitgeven van een boek is ook niet altijd makkelijk. Veel uitgeverijen lezen de samenvatting of de eerste pagina’s, en als dat ze niet trekt, gooien ze het manuscript gewoon weg.”

Ze is een tijd lang copywriter geweest bij verschillende bedrijven, waarna ze is begonnen met haar carrière als schrijfster. Naast haar schrijfwerkzaamheden geeft ze ook nog cursussen en is ze invliegdocent Mondelinge Communicatie bij de rechtenstudies op de Hanzehogeschool in Groningen. “Ik vind het belangrijk om de leerlingen en cursisten écht te zien”, vertelt ze. “Als individu. En niet als zoveelste groep waar ik voor sta. Ik merk dat ze daar echt van opbloeien.” Liesbeth geeft drie verschillende cursussen in het Groninger Forum. Een van 1 dag, die ‘Schrijver in 1 dag’, heet. Daarnaast geeft ze nog een driedaagse cursus met het vergelijkbare concept. Ook geeft ze de lessen van een 2-jarige opleiding gericht op schrijven. “Heel veel cursisten komen weer terug”, lacht ze. “Omdat ze het zo leuk vinden en echt wat leren.”

Haar pas uitgegeven roman, ‘Het theater van Job’, is gedeeltelijke gebaseerd op dingen die Liesbeth intrigerend vond. Zo was er een paar jaar geleden een pyromaan in het Groningse ’t Zandt. “Ik ben daar toen met een vriend, in een knalrode Alfa, heengereden”, lacht ze. “Om iets te zien, eigenlijk. Ik vond het zo spannend en indrukwekkend. Die mensen daar stonden allemaal vanachter hun gordijnen naar ons te kijken. En dat verhaal, van die pyromaan, is mij altijd bijgebleven. En dat komt ook terug in mijn boek. Je neemt dingen uit de werkelijkheid om er een nieuwe realiteit van te maken.” Ook haar hoofdpersoon is gebaseerd op iemand die Liesbeth kent. “Een bekende zanger”, lacht ze. “Hij maakt van iedereen zijn muze, maar ik dacht: ik maak van hem mijn muze.” Vrolijk vertelt ze verder. “Er zitten drie verhaallijnen in het boek, met eigenlijk nog een kleine vierde. Maar ik verklap niet teveel”, lacht ze.

UIT DE KRANT