“Voor ego is geen plaats, dat moet je aan de kant zetten”

0
505

“Het is een openluchtspektakel met drie disciplines: toneel, muziek, en dans,” legt Postma uit terwijl hij aan de keukentafel in zijn huis in Grijpskerk gaat zitten. Postma, muziekdocent bij kunstbedrijven Westerkwartier, schreef de originele muzikale composities voor Noar Huus, een western op zijn Westerkwartiers. “Het verhaal is losjes gebaseerd op de western klassieker ‘Oh brother where art thou,’ en is aangepast naar de hedendaagse tijd. Waar de originele film zich afspeelt in het Wilde Westen, speelt Noar Huus zich af in het Wilde Westerkwartier.”

Niet voor niets is een belangrijke rol weggelegd voor de muziek. Hij vertelt verder over de muzikale theatervoorstelling die binnenkort in het Westerkwartier te zien is: “Ik ben gelijk de film gaan kijken om de juiste sfeer voor 7het stuk te krijgen, en kwam ik al snel uit op Amerikaanse country en swamp. Vervolgens ben ik gaan kijken naar de muziek hier in het Westerkwartier om te zien hoe we dat kunnen gebruiken in combinatie met die muziekstijlen. Met de blaascultuur, de koor- en zangtraditie, en de populariteit van de accordeon en de trekzak in het gebied hebben we in het Westerkwartier een heel rijke muziekcultuur.”

Niet voor niets is een belangrijke rol weggelegd voor de muziek. Hij vertelt verder over de muzikale theatervoorstelling die binnenkort in het Westerkwartier te zien is: “Ik ben gelijk de film gaan kijken om de juiste sfeer voor 7het stuk te krijgen, en kwam ik al snel uit op Amerikaanse country en swamp. Vervolgens ben ik gaan kijken naar de muziek hier in het Westerkwartier om te zien hoe we dat kunnen gebruiken in combinatie met die muziekstijlen. Met de blaascultuur, de koor- en zangtraditie, en de populariteit van de accordeon en de trekzak in het gebied hebben we in het Westerkwartier een heel rijke muziekcultuur.”

Hoe Postma de muziek schrijft, is niet altijd even eenvoudig, en dat heeft vaak wel even werk nodig. “Je zoekt de sfeer op van het stuk. Een van de nummers waar ik de muziek van schreef, heet ‘Hitsige Heksen.’ Dat heeft een beetje een broeierige sfeer, en daar moet je dan een compositie bij maken die dat muzikaal weergeeft. Dat moet zich in de melodie uiten, maar ook in het ritme en het type instrument dat je daarvoor gebruikt.” Postma loopt zijn muziekstudio aan huis binnen en gaat achter zijn elektrische piano zitten. Verspreid over de kamer staan een aantal pauken, een gitaar, een xylofoon, en in het midden staat een drumstel. Hij legt uit: “Dit is mijn lab, hier componeer ik het meeste werk. Meestal als ik de eerste melodielijn heb, dan volgt de rest van het nummer vrij snel. Ik werk het dan vaak uit op de piano, want daar kun je een betere lijn op maken dan alleen op gitaar. Bovendien kun je jezelf daarop begeleiden.”

De muziek in de voorstelling wordt ten gehore gebracht door een gelegenheidskoor en een gelegenheidsorkest. “Ik was echt verbaasd over het niveau, dat is heel hoog. Sommigen zangeressen hebben een opera-achtergrond, en daar moet je dan in je begeleiding rekening mee houden zodat je de juiste balans hebt. Vervolgens moet je dan kijken of het goed loopt, en soms moet er dan van alle kanten een aanpassing gedaan worden om het geheel te laten werken. Dat is heel leuk om te doen.” Volledige vrijheid is er niet bij het schrijven van de muziek, vertelt Postma. “Uiteindelijk schrijf je in dienst van het verhaal. De muziek moet het stuk en de acteurs versterken. Voor ego is geen plaats, dat moet je aan de kant zetten. Muziek is net als voetbal: iedereen heeft er verstand van, en iedereen heeft er wel een mening over. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen het leuk hebben, en dat de muziek ook voor de muzikanten haalbaar is. Eigenlijk ben je nooit helemaal tevreden, de muziek is nooit helemaal af. Je kunt er oneindig aan door sleutelen, maar op een gegeven moment moet het ook klaar zijn. Anders blijf je er mee bezig.”

Postma is al sinds de meivakantie bezig met de compositie van de nummers en het werk met de muzikanten. Helemaal klaar is hij echter nog niet. Voordat de acteurs en muzikanten op 20 september de planken op gaan, moet er nog wel wat gebeuren: “We zijn nog niet helemaal klaar, er moet nog een drietal liedjes gemaakt worden, maar daar heb ik het volste vertrouwen in. Dat gaat wel goed komen!”

De première van theaterstuk Noar Huus is op vrijdag 20 september en vindt plaats midden in het weiland op de Maarsdijk in Niekerk.