“De kippen die ik maak zijn menselijk en altijd in beweging”

Afbeelding
kleintje cultuur

Kunstenares uit Visvliet vertelt over haar schilderijen en andere kunst

VISVLIET- Carla van de Ven houdt van motorrijden, schilderen, knutselen en kippen. Dat laatste is terug te zien in haar werk als kunstenares. Haar atelier in Visvliet dat de naam ‘De Lachende Kip’ draagt, staat vol met schilderijen van kippen en kippen in een soort kijkhuisjes. Het is altijd dezelfde soort kip die ze maakt. “De kippen hebben menselijke eigenschappen en zijn altijd in beweging.”

Ze zitten bijvoorbeeld op een motor of op een fiets, vertelt Van de Ven. De kunstenares loopt door het atelier en pakt er een groot doek bij. Ze wijst naar de kippen op het schilderij dat ze vasthoudt. “Kijk, deze kip zit samen met zijn vrouw op de motor,” zegt ze. “Ze zijn op reis naar Mont Saint Michel in Frankrijk. Dat is een soort klooster in de zee. En hun zoon gaat ook mee als kuiken in een kooi,” verduidelijkt ze.

Van de Ven vertelt over het verhaal achter het schilderij. “Ik heb het gemaakt nadat mijn zoon een ongeluk heeft gehad op de fiets. Het verhaal dat ik hiermee wil vertellen is dat je dingen soms niet altijd in de hand hebt, die gebeuren gewoon. Ik wilde hem graag beschermen, zoals het kuiken in de kooi achterop de motor, maar dat gaat dus niet altijd. Iedereen moet dingen leren en zijn eigen gang kunnen gaan.”

Als ze het doek terugzet, pakt ze een andere op. Op dit doek jaagt een kip met roze zwemvliezen achter een grote vis aan met een te klein schepnetje. “De boodschap is hierbij dat je soms niet achter te grote vissen aan moet jagen. Dat je te grote plannen hebt. Als je je plannen kleiner maakt, is het soms beter haalbaar.”

Van de Ven omschrijft zichzelf als een illustrator. “Veel van mijn schilderijen kunnen zo in een boek. Het zijn illustraties.” Naast kunstenares is Van de Ven ook lerares op het Augustinus College in Groningen. Ze vertelt dat het maken van kippen op de lerarenopleiding begonnen is. “De eerste kip die ik maakte, droeg hoge hakken,” lacht Van de Ven. Ze maakte toen speeltoestellen van polyester. “Dat was heel mooi maar minder mooi materiaal om mee te werken. Ik heb er daarom maar een paar van gemaakt.”

Naast schilderijen maakt Van de Ven ook herinneringshuisjes. Zo knutselde ze in opdracht een herinneringshuisje voor twee mensen die met elkaar gingen trouwen. “Ik sprak met de bruid en zij gaf mij allerlei informatie over haar en haar bruidegom. Als ze een dier zou zijn was ze een wolf, en hij was een uil. Zo kreeg ik allerlei symbolen door die bij het echtpaar pasten. Daar heb ik dit van gemaakt,” zegt ze terwijl ze op de stoel voor haar laptop gaat zitten en het huisje laat zien. Het huisje heeft allerlei tierelantijntjes en voor het huisje pronkt een wolf en er is een uil te zien. Met een glimlach kijkt Van de Ven naar het scherm. “Het werken in opdracht vind ik ontzettend leuk om te doen.”

Eigenlijk doet ze van alles, zegt ze lachend. “Ik doe waar ik zin in heb en dan ga ik bezig. De ene keer knutsel ik zo’n huisje en de andere keer maak ik een schilderij.” Op dit moment hangen er schilderijen van Van de Ven in het Zonnehuis in Zuidhorn. “De bewoners daar zijn er heel blij mee.” Ook hingen er een aantal doeken in restaurant Auberge. “Dat was een mooie tentoonstelling. Doordat elk schilderij dezelfde kleuren heeft, was het totaalbeeld rustgevend en kwam de expositie mooi tot z’n recht.”

Elke week houdt de kunstenares een aanschuifatelier. Dat is elke dinsdagavond van half acht tot half tien in haar eigen werkruimte in Visvliet. “De bedoeling van het aanschuifatelier is dat je je eigen creatieve mogelijkheden leert ontdekken. Iedereen heeft namelijk iets creatiefs, maar veel mensen zijn het kwijtgeraakt. Leerlingen op school zeggen bijvoorbeeld dat ze niet kunnen tekenen. Maar iedereen kan tekenen, niet iedereen kan misschien iets mooi natekenen, maar dat is helemaal niet interessant. Je kunt ook denken, wat is mijn creatieve ding, waar ben ik goed in en wat vind ik leuk om te doen? Dan ga je daar lekker mee bezig.”

Het doel van het aanschuifatelier is om vrij aan de slag te gaan, vertelt Van de Ven. “Het gaat erom dat je lekker bezig bent en er niet te veel over hoeft na te denken. Veel mensen hebben tegenwoordig veel zorgen en denken over allerlei dingen na. Dan is dit gewoon een heel fijne manier om die dingen even los te laten.”

UIT DE KRANT