Houtsnedekunst in gemeentehuis Achtkarspelen

Afbeelding
kleintje cultuur

“Deze techniek vergt aandacht en concentratie”.


BUITENPOST – Tot en met 29 maart is er een schitterende expositie te zien in het gemeentehuis van Achtkarspelen te Buitenpost. Houtsnedekunstenaar Marjolein Terwindt-Wetterauw stelt een aantal van haar mooiste werken ten toon in de speciaal daarvoor ingerichte galerie. Houtsnedes van landschappen, dieren en stillevens sieren het gemeentehuis op. Eén van de oudste druktechnieken komt tot leven op het Japanse papier van Marjolein, voor wie de wondere wereld van hout, pers en drukinkt weinig geheimen kent.


“Het ambachtelijke karakter van de techniek spreekt mij enorm aan. Ik kan wel zeggen dat dit de discipline is die mij het meeste boeit.” Daar is wel een ontdekkingstocht aan vooraf gegaan, zegt ze. “Natuurlijk begon het ook bij mij met tekenen en later schilderen. Totdat ik na mijn opleiding richting het onderwijs terecht kwam op de Kunstacademie in Groningen. Op Minerva kreeg ik les van Wim van Veen die zelf enorm bezig was met houtsnedes. Zijn enthousiasme voor die techniek heeft mij ook gegrepen en eigenlijk nooit meer los gelaten.” Tekenen doet ze nog altijd, “maar dat staat dan vaak wel in dienst van het houtsnijden.” Marjolein vervolgt: “Bovendien bleek het voor mij ook heel praktisch. Onze oudste dochter meldde zich al snel na --- Minerva en deze techniek is prima te combineren met kleine kinderen. Bij schilderen wil je doorgaan, maar bij het drukken van houtsnedes moet je stoppen om het werk te laten drogen. Dat gaf rust en structuur.” Linoleum of hout, twee materialen waar Marjolein graag mee werkt. “Al heb ik een voorkeur voor hout”, bekent ze. “Ik houd van het natuurlijke uiterlijk, je blijft de nerf zien wat een prachtig effect geeft. Daarnaast is hout ook onvoorspelbaar. Soms springt een stukje hout weg of breekt er iets meer weg dan vooraf gepland. Die ‘ruigheid’ geeft het werk wat extra’s.” Linoleum is strakker en snijdt gemakkelijker, weet ze. “Ideaal om illustraties en stripachtige beelden mee te maken. En dat doe ik ook, veelal in opdracht. Wat houtsnedes maken zo mooi maakt? De techniek vraagt aandacht en concentratie. Het is heerlijk om er in de rust van m’n atelier mee bezig te zijn.”

Momenteel exposeert Marjolein Terwindt-Wetterauw in Buitenpost, waar zij haar mooiste werken laat zien in het gemeentehuis van Achtkarspelen. “Het exposeren verloopt sowieso erg goed”, vindt ze. “Ik heb regelmatig tentoonstellingen in --- een aantal galeries door het hele land die graag mijn werk laten zien.” Dat daarbij ook de verkopen goed zijn is mooi meegenomen. “Maar ook te verklaren”, zegt Marjolein. “Een schilder schildert één schilderij. Daar zit tijd en energie in, maar kan slechts één keer iets opleveren. Duur dus. Ik kan mijn werken in een oplage –laten we bijvoorbeeld acht zeggen- drukken en daarmee de prijs delen door het aantal drukken. Het zorgt er ook voor dat ik altijd werk heb om te exposeren. Immers, ik ben niet zomaar ‘uitverkocht’.” En dat komt goed uit, want er zitten --- tentoonstellingen aan te komen, vertelt ze. “ In museum Mohlmann in Appingedam doe ik mee met Dierbaar Dier (30-3 t/m 23-6) en daarna met Klein Kleiner Kleinst ( 29-6  t/m 15-9). In Emmen wordt tussen 1 mei en 6 juli werk tentoongesteld van HOLT, de vereniging van Noordelijke Hoogdrukkers, waar ik ook bij ben aangesloten. Er komt een mooie periode aan dus!”

Wie benieuwd is naar de verhalen achter de houtsnedes van Marjolein Terwindt-Wetterauw is welkom op vrijdag 8 maart in het gemeentehuis van Buitenpost waar zij een interactieve lezing geeft van 19.30 tot 21.30 uur. “Ik neem hout mee en een drukpers, wie dat wiil kan  ook echt wat maken”, belooft ze. De entree bedraagt 5 euro. Aanmelden voor de lezing kan via het organiserende Keunstkrite Twizel, info@keunstkrite.nl.
Meer informatie over Marjolein en de houtdrukcursussen die zij geeft bij VRIJDAG, het centrum voor de amateurkunst in Groningen is te vinden op                                                     www. marjoleinterwindtwetterauw.exto.nl

UIT DE KRANT