Rederijkerskamer Eendracht speelt De Vriend N.V.

Afbeelding
kleintje cultuur
“Toneelspelen kost geen tijd, je houdt alleen geen tijd over”
ZUIDHORN – Vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 februari is het zover. Dan speelt Rederijkerskamer Eendracht haar nieuwste voorstelling ‘De Vriend N.V.’ Een stuk van Willem de Vlam en geregisseerd door Richard van der Lans. Een bijzonder stuk, zo blijkt al snel. Dus is het tijd voor een interview met de regisseur en ‘moeder Eva’ Enna Fabriek.
Voor Van der Lans is de voorstelling extra spannend. Niet alleen heeft hij last van de gebruikelijke kriebels tijdens het grote weekend, ook is ‘De Vriend N.V.’ zijn afstudeerproject. “Het vormt de afsluiting van mijn opleiding tot regisseur”, duidt Richard. Het toneel heeft altijd al een magische aantrekkingskracht gehad op de regisseur, “maar je kiest uiteindelijk toch voor een vak waar je redelijkerwijs wel wat mee kunt verdienen”, stelt hij. “Toneel kwam daardoor op een lager pitje te staan, totdat het tóch begon te kriebelen.” Alhoewel hij het acteren nog altijd leuk vindt, koos hij voor een rol achter de schermen. “Het schept een extra dimensie”, vindt Richard. “Je kan je eigen ideeën vormgeven en een persoonlijke draai geven aan een stuk.” Daarbij heeft de regisseur ook oog voor detail, vertelt hij. “Zaken moeten op de juiste wijze ingekleurd zijn. Alles op het podium heeft een betekenis en als je wilt dat het goed overkomt op het publiek, dan moet het gewoon kloppen.” En het klopt allemaal, vult Enna Fabriek aan. “Richard heeft het goed in de vingers en het stuk is bovendien ook bijzonder goed geschreven.” Met vertrouwen kijkt het tweetal, en eigenlijk de hele vereniging, uit naar het grote weekend waarin alles samen moet vallen. “Daar wordt momenteel druk aan gewerkt”, schetst Enna. “Ik sta op met mijn rol als Eva en ga ermee naar bed. Elke dag weer. Dan groeit het vanzelf. Elke dag word ik een beetje meer Eva.” Enna heeft zich ingelezen en -geleefd. “Waarom zou zij iets zeggen en hoe zegt ze dat dan? Hoe beweegt ze en hoe zou zij zich voelen?” Ze noemt het een boeiend proces. Enna Fabriek is dus één van de hoofdrolspelers in het stuk dat onder regie staat van Richard van der Lans. Richard: “Eva –Enna dus- is een zakenvrouw op leeftijd. Zij is al vroeg haar man kwijtgeraakt en bleef achter met vijf kleine kinderen. Ze heeft haar kinderen altijd het beste gegeven: contacten en netwerken, dure scholen en mooie cadeautjes. Binnenkort gaat ze echter met pensioen en ze heeft haar kinderen iets belangrijks te vertellen.” Wat het grote nieuws precies is ontvouwt zich in een interactief drama met een komische noot, waar ook het publiek bij betrokken wordt. “Het stuk speelt zich af in de zaal, tussen het publiek”, verklapt Van der Lans.”En sommige teksten worden aan het publiek gericht.” Dit allemaal in de hoop dat ook het publiek zich een mening gaat vormen over hetgeen zich voor hun ogen afspeelt. “Uiteraard willen we niet te veel verklappen”, lacht Enna. “Maar het is onmogelijk om geen mening te vormen over hetgeen er gebeurt.” Sterker, vult Richard aan, “Ik hoop dat men zich inleeft tijdens de voorstelling; dat men het vraagstuk dat wordt voorgelegd ook meeneemt naar huis. Het laatste tipje van de sluier: dat men zich afvraagt hoe zij het zelf aan zouden hebben gepakt.” Nieuwsgierig geworden naar het toneelstuk van Rederijkerskamer Eendracht? Meer informatie is te vinden op de website www.kamereendracht.nl, waar ook kaarten voor de voorstellingen in In ’t Holt 1654 van 16, 17 en 18 februari zijn te reserveren. Deze kosten 10 euro per stuk en zijn tevens verkrijgbaar bij Delicatessenzaak ’t Kappertje in Zuidhorn.
“Overigens mogen ook nieuwe leden zich aanmelden via de website”, aldus Enna. “Ik speel zelf al 40 jaar toneel en heb dat altijd met veel plezier gedaan. Toen ik bij Eendracht kwam hadden we een grote diversiteit aan spelers van alle leeftijden. Dat is nu minder, dus jonge leden met warme belangstelling voor toneel zijn meer dan welkom.”

UIT DE KRANT