SOUNDDESIGNER UIT TOLBERT WON AL EENS EEN GOUDEN KALF

Afbeelding
kleintje cultuur

“Geluid en geluidseffecten sturen een film”


TOLBERT – Onlangs ging in de Postwagen in Tolbert de film Oerboeren in première. Bij het maken van een film zijn het geluid en de geluidseffecten zeer belangrijk. Voor de film Oerboeren bleek dit te zijn uitgevoerd door de in Tolbert woonachtige Wart Wamsteker (51). Voor De Streekkrant vormde dit gegeven aanleiding om met Wamsteker in gesprek te gaan, om een indruk te krijgen van deze bijzondere expertise, welke duidelijke raakvlakken heeft met kunst & cultuur.


“Eigenlijk wilde ik muzikant worden”, zo steekt Wart van wal “maar mijn pogingen om toegelaten te worden tot het conservatorium zijn niet geslaagd. Het bleek wel mogelijk om aan het conservatorium in Den Haag een cursus in elektronische muziek te volgen en dat heb ik vervolgens gedaan. Ik kwam op die manier in aanraking met geluidstechnieken. Dat wekte meteen mijn interesse en ik kwam erachter dat ik niet bevlogen genoeg was om muziek te maken. Ik heb mij vervolgens kunnen ontwikkelen tot sounddesigner. Mijn aanleg werd herkend en ik werd gevraagd om bij een daarin gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam aan de slag te gaan. Daar heb ik me verder kunnen bekwamen in alles wat met geluid en geluidstechnieken, gerelateerd aan het maken van films, te maken heeft”. Wart heeft als geluidsdesigner aan tal van bekende en minder bekende films (documentaires en speelfilms) meegewerkt. Geluid en geluidseffecten zijn voor iedere film zeer cruciaal. Wart daarover: “Het moet optimaal zijn. Ik ben niet eerder tevreden dan dat het honderd procent is. Gesproken tekst vertelt het verhaal van een film, maar geluid en geluidseffecten sturen een film. Veelal bekijk ik eerst samen met anderen de film waar het om gaat. We spreken dan alles door voor wat betreft het geluid. Wat moet er tussenuit en wat moet er worden toegevoegd. Wat is te zacht en wat is te luid. Kloppen de bijgeluiden. Dit zijn een aantal vragen waar het om draait. Het vak van sounddesigner is duidelijk een ambacht, want je creëert iets. Het is zeer tijdrovend, maar ik kan iedere keer weer genieten van het eindproduct”. Dat Wart de kunst goed verstaat, blijkt wel uit het feit dat hij in 2014 een prestigieuze filmprijs heeft gewonnen. Bij de jaarlijkse uitreiking van de gouden kalveren, won hij namelijk de prijs voor het beste geluid. Het ging daarbij om de speelfilm ‘De Poel’, met de bekende acteur Gijs Scholten van Aschat in een hoofdrol. In dat jaar keerde Wart vanuit het westen van het land met zijn gezin terug naar het dorp waarin hij opgroeide. Ze zich vestigden zich in het ouderlijk huis van Wart. Aan die verhuizing koppelde Wart ook meteen een missie. Daarover zegt hij: “Ik wilde in Groningen ook graag het hele filmgebeuren naar een hoger niveau brengen. Ik bleek daarin niet de enige en samen met anderen ben ik aan de slag gegaan en hebben we daadwerkelijk een positieve ontwikkeling in gang kunnen zetten. Eerst werd er een Filmclub opgericht, wat later overging in een Filmvereniging. Daarbinnen zijn mooie dingen tot stand gebracht. Het mag duidelijk zijn dat er van de transitie van analoog naar digitaal sprake is geweest van een stormachtige ontwikkelingen van de mogelijkheden. Ik beschik over een eigen kleine, maar goed uitgeruste studio, waarin ik mijn werk kan doen. Toch droom ik wel eens over het opzetten van een grote geluidstudio ergens in Groningen met daarbij overnachtingmogelijkheden, zodat in die studio iedereen met elkaar kan samenwerken en kan door ontwikkelen. Ik zou dat dan wel willen managen. Wie weet komt het er nog eens van. Voorlopig blijf ik op dezelfde voet doorgaan. Het gouden kalf was naast een bevestiging dat ik wel wat kan ook een vorm van erkenning. Ik werd gezien en het gaf me veel vertrouwen”. Gelet op de bevlogen wijze waarop Wart over zijn vak vertelt en het feit dat hij de lat erg hoog legt, zullen er ongetwijfeld nog hoogwaardige producten door hem afgeleverd gaan worden. De recente film Oerboeren, welke nog meerdere keren in het Westerkwartier vertoond gaat worden, is daar een goed voorbeeld van. Dat de film gemaakt is in zijn eigen geboortestreek was voor hem een hele plezierige bijkomstigheid. Zijn grote netwerk, naam en faam maakt, dat de Nederlandse filmwereld de weg naar Tolbert goed weet te vinden. Voor meer over Wart en zijn werk wordt verwezen naar de website: www.wartwamsteker.nl

UIT DE KRANT

Lees ook