CMV Excelsior naar Wereld Muziek Concours Kerkrade

Nieuws

“Dit is onze kans om Grijpskerk op de kaart te zetten”

GRIJPSKERK - Een primeur voor CMV Excelsior uit Grijpskerk: de muziekvereniging doet voor de eerste keer mee aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Dit is een toonaangevend concours waar orkesten uit de hele wereld aan mee doen. Om goed voor de dag te komen heeft de vereniging een eigen muziekstuk laten schrijven door de bekende componist Jan de Haan uit Oranjewoud. In het stuk staat de kerk van Grijpskerk centraal. Marielle Bouma van de vereniging: “Dit is iets wat amateursmusici waarschijnlijk maar eens in hun leven meemaken krijgen.”

Drie jonge dames van de muziekvereniging zitten klaar om wat te vertellen over het concours waar ze aan mee gaan doen. Nathalie Terpstra (sopraan saxofoon), Marielle Bouma (alt saxofoon) en Marian Dijkstra (bugel) trekken de kar. Het enthousiasme spat er van af. Opvallend is hun leeftijd. Menig orkest wordt toch bevolkt door wat oudere leden. Dat is niet het geval bij CMV Excelsior. Nathalie Terpstra: “We zijn een vrij jonge vereniging. Er zitten maar een paar oudere leden bij, de gemiddelde leeftijd is dertig.” Misschien ook wel daarom dat de mogelijkheid om op het concours te spelen met zoveel enthousiasme wordt opgepakt. Want voor zo’n concours moet heel wat georganiseerd worden, vergis je niet. De vereniging heeft verschillende acties op touw gezet om geld in te zamelen voor het concours. Ze moeten natuurlijk de reis betalen en de overnachtingen in Kerkrade, maar de grootste kostenpost is toch wel het stuk dat ze hebben laten componeren. Het stuk dat helemaal over Hoogkerk gaat. “Het stuk gaat over de geschiedenis van de kerk in Grijpskerk. De informatie hierover hebben we zelf allemaal verzameld. Iemand die ons daarbij heel goed geholpen heeft, is Bindert Helder, een levende legende in Grijpskerk.”

Het muziekstuk heeft ‘De Ruigewaard’, naar de polder die rond 1500 is ingepolderd. Daar ontstond de nederzetting Grijpskerk. Dit vormt, samen met het als leidmotief gebruikte “Dies Irae” de inspiratiebron tot het concertwerk. Na de introductie volgen een vijftal variaties gebaseerd op dit 13e eeuwse gregoriaanse thema. Elke variatie is terug te voeren naar enkele markante momenten uit de geschiedenis van Grijpskerk. Zoals in de 19e eeuw, toen de aanleg van een waterweg en een spoorlijn Grijpskerk een stuk aantrekkelijker maakte voor bewoners. Of terug naar 1582, toen de kerk volledig verwoest en geplunderd werd door oorlogsbendes tijdens de 80-jarige oorlog. In 1607 werd de kerk pas weer opgebouwd, tijdens het Twaalfjarig bestand. Tot slot komt het huidige Grijpskerk aan de orde. “Een dynamische plaats waar de vondst van het in 1990 aangetroffen aardgasveld voor veel bedrijvigheid en economische voorspoed heeft gezorgd.

Hoe beeld je dit uit in muziek, voorspoed of oorlogsgeweld? Nathalie: “Je moet je echt inleven in het stuk, je moet precies weten waar het over gaat. Als er oorlog is, dan spelen we harder dan als er bijvoorbeeld een kindje wordt geboren. Hier wordt je ook op beoordeeld.” Het verhaal wordt als het ware vertelt in de muziek. En het leuke is, het is heel goed mogelijk dar andere orkesten het stuk ook gaan spelen. “Wij hebben het eerste recht om het stuk te spelen. Daarna wordt het vrijgegeven. Het kan dus ook zijn dat een orkest uit China of Litouwen het stuk over Grijpskerk straks speelt.”

In de oefenruimte van het orkest hangt een thermometer. Daarop is te zien hoeveel ze nog nodig hebben om genoeg geld bij elkaar te krijgen. De hele vereniging is er druk mee. Marjan: “Iedereen is enthousiast. Van tevoren hebben we uitgezocht hoe veel geld we nodig zouden hebben en wat er allemaal bij komt kijken. Toen hebben we gevraagd, willen we dit?” Ja, was het volmondige antwoord. “Dit is onze kans om Grijpskerk op de kaart te zetten.”

20 april speelt CMV Excelsior het stuk voor het eerst PKN kerk aan de nicolaas grijpstraat. Aanvang: 20.00 uur, toegang gratis

UIT DE KRANT