“Door die stipjes krijgt het een leuk effect, ik houd ervan om gedetailleerd te werken”

Lutjegast Kleintje Cultuur eva

Kunstenares uit Lutjegast over haar portretten, schalen en vazen

LUTJEGAST- Ze maakt de vazen niet op een draaischijf maar bouwt ze zelf op. Met klei, karton of papier maché vormt ze de vazen precies zoals zij het hebben wil. “Ik wil balans en schoonheid overbrengen,” vertelt Eva Ouden Ampsen. Veel vazen worden gesierd door afbeeldingen van Japanse geisha’s. Ze dragen kleurige kleding met veel stipjes. “Ik houd ervan om gedetailleerd te werken. Alle stipjes zijn met de hand gezet.”

De stipjes geven haar werk een leuk effect, vertelt de kunstenares. Ze loopt naar een van de vazen toe in haar atelier. “Door die stipjes krijgen de kleuren een heel andere sfeer. Deze kleur oranje krijgt door de bruine stipjes een heel mooie herfstachtige kleur bruin.” Heel anders dan wanneer je maar één kleur zou gebruiken, vindt ze. “Denk maar aan kleding. Ik heb nu een zwarte majot aan maar als je daar streepjes of stipjes opzet, dan wordt die majot opeens heel anders.”

Doordat Ouden Ampsen zo gedetailleerd te werk gaat, gaat daar de meeste tijd in zitten bij het maken van haar werk. “Het moet helemaal perfect zijn,” zegt ze en tilt het deksel van de vaas. “Kijk, allemaal stipjes. Ik kon niet meer stoppen,” verontschuldigt ze zich lachend. De oranje puntjes op de blauwe achtergrond aan de binnenkant van de vaas zijn bijna niet te tellen. “Je kunt dan wel denken dat zien ze toch niet, maar dat stemt mij niet tevreden. Het moet ook aan de binnenkant mooi zijn.”

Sinds ze in Lutjegast woont, maken de Japanse geisha’s deel uit van haar werk. Ook is ze toen begonnen met het maken van vazen. “Ik had nooit iets met vazen tot ik hier kwam wonen. We hebben van die hoge ramen en daar wilde ik vazen voor zetten. Die kochten we in Groningen en dat bleken oude Japanse vazen te zijn. En opeens dacht ik, zou ik zelf ook een vaas kunnen maken? Ik had er verder nooit bij nagedacht want ik hield mij vooral bezig met het maken van vrouwenportretten. Maar door die ramen ben ik ermee begonnen,” lacht ze.

De Japanse geisha’s op haar vazen en schalen vindt ze erg mooi. “Die strakke geheimzinnige gezichtjes, wat zit daarachter? Dat fascineert me,” vertelt de kunstenares. De geisha’s zijn afkomstig uit boeken die ze heeft. “Daar haal ik mijn inspiratie vandaan. Ik teken het zo nauwkeurig mogelijk na omdat de afbeeldingen in het boek goede verhoudingen hebben. Maar ik gebruik wel heel andere kleuren, andere gezichtsuitdrukkingen en daarom heen maak ik nog allemaal andere dingen. Ik haal ze uit hun context en laat mijn fantasie erop los. Daardoor wordt het echt mijn ding.”

Op dit moment is Ouden Ampsen bezig met een serie vrouwenportretten. “Die is al af,” zegt ze en gebaart naar een groot rechthoekig doek dat tussen de vazen en schalen in staat. “En met deze ben ik nog mee bezig,” vertelt de kunstenares terwijl ze een ander rechthoekig vrouwenportret laat zien. De gezichten van de vrouwen zijn oorspronkelijk getekend door een Engelse schilder. “De oorspronkelijke tekeningen zijn kleiner. Mijn grote liefde is eigenlijk het vrouwenportret. Ik vind het voor mezelf leuk om ook weer een ander soort vrouw te maken dan de Japanse geisha’s.”

Bij het maken van het portret begint ze eerst met de tekening. En dan plakt ze daar de uitgescheurde stukken papier in. “Net zoals een kind dat zou doen,” lacht ze. “Ik plak de stukken in de getekende vorm. Dat gebeurt heel precies en dan ziet het er nog niet uit want al die kleuren papier passen helemaal niet bij elkaar. En als dat klaar is,” zegt ze, “dan begint voor mij het verven en het stippelen.”

Neem voor meer informatie over het werk van kunstenares Eva Ouden Ampsen een kijkje op haar website: www.evaoudenampsen.nl.