Kleintje Cultuur- Ikebana en objecten van eieren

|
| Foto: |
kleintje cultuur

Lies Reinink werkt met de seizoenen

ADUARD – De overeenkomst tussen Ikebana, de kunst van het Japanse bloemschikken, en objecten van eieren lijkt moeilijk te vinden. Toch verloor Lies Reinink aan beide vormen van kunst haar hart. Zij vindt hierin wel haar gemene deler: het werken met de natuur en dus met de seizoenen. Eigenlijk één ding wijkt hier vanaf: “Dit mag het hele jaar door gezien worden.”

Lies startte ongeveer tegelijkertijd met zowel Ikebana als de objecten van eieren. “Ongeveer 22 à 23 jaar geleden”, vertelt ze. Haar huis straalt onmiskenbaar beide passies uit. Buiten hangen vrolijk geschilderde eieren, direct in de hal staat een eerste schikking. “Wij noemen het nooit bloemstukken”, verduidelijkt ze. “Kijk deze”, laat ze zien, “hierin staat de mens centraal tussen de hemel en de aarde.” Achter elke schikking die gemaakt wordt volgens Ikebana gaat een filosofie schuil. Deze bloemschikkunst vindt zijn oorsprong in het Boeddhisme. “Vaak werden de schikkingen gemaakt ter ere van boeddha in de tempels. In Japan zijn er nog altijd honderden Hogescholen voor Ikebana. Zelf ben ik opgeleid in de traditie van de Ikenobo-school, één van de oudste die bestaat. Ik geloof dat we dit jaar zelfs ons 555-jarig bestaan vieren.”

“Ikebana is ruimte scheppen op de vaas”, gaat Lies verder. “In de Westerse wereld wordt alles maar bij elkaar in één vaas gepropt. Bij Ikebana gaat het om de vorm en de kleur en wil je één geheel maken met de vaas. Elke tak, elke bloem moet tot zijn recht komen. Eén bloem is zeker zo mooi als een bos bloemen.” Wat haar aantrekt, is de eenvoud die deze bloemschikkunst kenmerkt. “Met mooie lijnen.” De takken spelen een belangrijke rol en het zoeken hiernaar is soms een heel karwei. “Ik noem mijn tuin ook nooit tuin”, zegt Lies met een blik naar buiten, “maar een verzameling van struiken en bloemen te gebruiken voor Ikebana. De lijn van de takken, daar pas je de schikking op aan. Er zitten dus ook telkens nieuwe lijnen in de schikkingen. Als je nu een tak van een struik knipt en volgende week weer, dan heb je weer een andere lijn.” Werken met de natuur als basis betekent werken met wat het seizoen biedt. “Ja, ik ga met de seizoenen mee. Ik zal nooit in november tulpen op vaas zetten.”

En het werken met de natuur, is ook werken met producten van de natuur, zoals eieren. “Een prachtig materiaal”, vindt Lies. “Eigenlijk in dezelfde tijd dat ik met Ikebana begon, ontdekte ik: ‘ik kan wel iets meer dan Paaseitjes maken’. “Het symbolisme van een ei spreekt me erg aan. Het is hét symbool van leven en nieuw leven. Overal in de wereld kom je het zo tegen.”

Ook hierbij is het de eenvoud die het werk van Lies kenmerkt. “Ik probeer van het ei een kunstobject op zich te maken. Anderen beschilderen eieren met bijvoorbeeld portretten en landschappen, werken er met fimoklei op of beplakken het met kralen of glitters. Zelf probeer de breuk en de ronding, dé karaktertrekken van het ei, te benadrukken.”

Het is best veel werk om eieren schilder-klaar te krijgen. “Ja, dat is een hele klus”, beaamt Lies. “Ik maak een klein gaatje in de eieren en spuit met een injectienaald lucht naar binnen, zodat het struif naar buiten komt. Daarna spoel ik het met water en schoonmaakmiddel, spoel het nog twee à drie keer met water, maak de buitenkant schoon met Cif en dan nog eens met ossegal.” Logischerwijs gaat er wel eens een ei verloren. “Oh, ja, met het schoonmaken breekt ongeveer 20%. Maar dat zijn dan ook de zwakkere eieren. Daarna valt het ook mee.”

In huis gaat het hand in hand, de bloemschikkingen en de eieren. Naast schalen met gebrandverfde eieren staat een prachtige vaas met ingeklemde takken en weer verderop staan grote struisvogeleieren die in alle eenvoud alleen beschilderd langs de breuk zijn.

“Nu is het een drukke tijd”, vertelt Lies over de eieren. “De vogels leggen nu eieren tot in de zomer, dus nu moet ik veel schoonmaken. Straks als het donker en kouder wordt, dan komen er geen eieren mee en begin ik weer te schilderen. En zo werk ik toch weer met de seizoenen mee.”

Wie nieuwsgierig is kan op www.liesreinink.com kijken. Zaterdagmiddag is Lies met zowel haar Ikebana als eieren aanwezig in Atelier Allerhande in Bellingwolde. Tot en met 15 april zijn eieren van haar te bewonderen op de Paasexpositie ‘de kunst van het Paasei’ in het Nationaal Tinnen Figuren Museum te Ommen.

|

UIT DE KRANT