Driemaal anders, maar toch driemaal kunst

Afbeelding
kleintje cultuur

‘We doen alle drie wat anders, maar de liefde voor de natuur verbindt ons’


ADUARD – ‘Driemaal Laarakker’ heet de nieuwste expositie van kunstenares Lea Laarakker uit Aduard, waarbij men zo maar kan denken dat Lea drie keer exposeert, of met drie verschillende thema’s wellicht? Nee, de drie staat in dit geval voor Lea en haar zussen Wilma en Tiny. Vanaf 5 april tot en met 14 mei exposeren zij gezamenlijk in Groningen. De drie dames Laarakker zijn namelijk allen kunstenares.


Lea heeft een prachtige woning en minstens zo mooi atelier tussen Aduard en Dorkwerd in. “Maar het hoort nog bij Aduard hoor!” Hier werkt zij met zijde, wat ze beschildert. “Ik heb dertig jaar in Zuidoost-Azië gewoond, met als standplaats Bangkok. Langs de Cambodjaanse grens heb ik allerhande weefprojecten opgezet en in Laos en Cambodja nog enkele andere projecten die te maken hebben met weven en stoffen. Ik merkte dat ik de stoffen niet verkocht kreeg, dus deze ben ik toen gaan beschilderen. Zo is het eigenlijk begonnen. Toen ik terugkwam in Nederland heb ik nog geprobeerd wol of linnen te beschilderen, maar ik kom toch altijd weer terug bij zijde. De liefde zit diep” lacht Lea. “Mijn zussen zijn minstens zo creatief, al hebben we wel alle drie onze eigen specialiteit. Wilma is schilder en Tiny keramiste. Onze moeder was ook zeer kunstzinnig. Onze vader minder, die was boer. Maar het schijnt een hele goede en veelvoorkomende combinatie te zijn; een boer met een kunstenares. We hebben al een keer eerder met z’n drieën geëxposeerd in Bangkok, Singapore, Antwerpen en Middenbeemster. Mijn zussen waren al veel eerder bezig met exposeren, ik zat toen in de stoffen. Mijn zussen vonden dit erg mooi en vroegen of ik een keer met hen samen wilde exposeren. Toen hebben we dat eerst in Thailand geprobeerd. We komen uit een grote familie en doen veel samen.”


En nu is het de beurt aan Groningen. Met drie verschillende kunstenaressen die allen iets totaal anders doen, lijkt het lastig een gezamenlijk thema te vinden. Daar waren de zussen echter al snel uit vertelt Lea. ‘We zijn opgegroeid in Noord-Limburg, dat hoor je vast nog wel. Het gebied waar wij zijn opgegroeid, daar was een eikenbos met een vijver. Die omgeving heb ik geprobeerd te verwoorden in een van mijn stukken en daarmee eigenlijk de natuur als leidraad gebruikt. We waren het er al snel over eens dat dit ons gezamenlijke thema zou worden. Maar ik gebruik in de expositie ook stukken waarbij ik Groningen en Azië naar elkaar toe trek. De zijde die ik gebruikt heb hiervoor is verloren gegaan door het winnen van energie, ik had zelf toevallig nog een stukje over. Door het indammen van de Mekong-rivier ten behoeve van energie is de waterstand van de rivier flink gedaald. Dit had ten gevolge dat de coconnetjes zich niet meer konden nestelen in de bomen, waardoor de bergbevolking geen zijde meer kon weven. Op dit laatste stukje dat ik nog had heb ik de zijderoute geschilderd en geborduurd. Daar tegenover hangt een doek waarop ik het Groninger landschap heb weergegeven, want hier gebeurt natuurlijk hetzelfde. Door het winnen van gas, is hier de grond gaan beven. Dat probeer ik weer te geven en daarmee maak ik een link tussen Groningen en Azië. Dit werk is eveneens te zien tijdens de expositie.” En wat kunnen we van de overige twee dames Laarakker verwachten? “Wilma schildert ruimtes, of liever gezegd: ruimte. Het gaat in haar schilderijen niet om de concrete ruimtes, zoals de ateliers, industriële hallen of Italiaanse kamers. Mijn doeken scheppen ruimtes waar wij in staan, de schilderijen van Wilma ruimtes die zich in ons bevinden. Tiny is zoals gezegd keramiste. Het werk dat ze tijdens deze expositie toont, heeft ze speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. Het is een drieluik, getiteld ‘En Route’. De inspiratie hiervoor deed ze op in Zuid-Frankrijk, in de Gard en de Cevennen.” Drie kunstzinnige creatieve dames, drie maal anders. Drie maal Laarakker. De expositie is te zien in Forma Aktua in Nieuwstad 10, 9711 JP Groningen.

UIT DE KRANT