‘Samen of Alleen’ is een tragikomisch toneelstuk over grenzeloze ijdelheid

Afbeelding
kleintje cultuur

WESTERKWARTIER – De eerste stappen richting het toneel begonnen met imitaties van Ome Willem en een serie YouTubefilmpjes genaamd ‘De avonturen van Basje’. Met deze filmpjes haalde hij in 2012 het televisieprogramma ‘Man bijt hond’.


De telefoon gaat slechts kort over. De stem van artiest en schrijver Bas van der Heide klinkt vastberaden en tegelijkertijd bescheiden. Van kinds af aan was er een ding zeker in het leven van Bas, hij moest en zou de planken op. Na tien jaar jeugdtheater en ruim 127 voorstellingen gespeeld te hebben in het populaire theaterfeuilleton ‘Uut de Hoogte’, verschijnt 3 september het zelfgeschreven toneelstuk ‘Samen of Alleen’ op de bühne.


‘Samen of Alleen’ is een toneelstuk dat is gebaseerd op de inmiddels ruim 25 jaar voortslepende ruzie tussen Henk Spaan en Harry Vermegen. Het komische duo maakte  samen de televisieprogramma’s ‘Pisa (later Verona)’ en ‘Die 2: Nieuwe Koeien’. ‘De programma’s waren een enorme hit en hoewel de reden voor het conflict pas jaren later duidelijk werd, hebben de twee het seizoen van ‘Die 2: Nieuwe Koeien’ nog wel afgemaakt. Ik vond de situatie zowel komisch als droevig tegelijk. Ik dacht, hoe bestaat het dat je op het toneel samen zoiets moois kunt neerzetten en achter de schermen de grootste hekel aan elkaar hebt? Toen ik mij verder in hun situatie verdiepte dacht ik gelijk, hier wil ik wat mee,’ aldus Bas.


In het najaar van 2020 begon hij met het schrijven van de dialogen. ‘Ik had hiervoor vooral solo producties gedraaid, dus het was best spannend om van monologen over te gaan naar het schrijven van dialogen. Ik merkte echter al snel dat ik het met plezier op papier zette en er ontzettend veel energie van kreeg.’ Maar wat is nu het geheim van een goede dialoog? ‘Het geheim van een goede dialoog is volgens mij dat de karaktertrekken van ieder personage in de dialogen doorschemeren. De kunst is om deze karaktertrekken vervolgens terug te laten komen in de dialogen van de andere personages, zodat het publiek deze gaat herkennen,’ zegt Bas. Inspiratie voor het schrijven haalde hij tevens uit de theaterwereld. ‘Soms kom je figuren in de theaterwereld tegen waarbij je denkt van, moet dat nu zo overdreven? Dat kan liggen aan hoe ijdel iemand is en aan de mate waarin iemand zichzelf serieus neemt, maar dat kan ook aan mij liggen. Ze noemen me niets voor niets wel eens de meest nuchtere acteur van Groningen’, lacht hij.


Op de vraag hoe je zo’n schrijfproces nu start antwoord Bas dat het begon met het bedenken van een duo. Vervolgens kwam daar personage Anna bij, dat het duo achter de schermen behoorlijk onder druk zet. ‘Ze probeert ze uit alle macht bij elkaar te houden, juist omdat ze zo goed zijn samen.’ Echter wordt Anna op haar beurt weer onder druk gezet door de geheimzinnige Lucas. ‘Het is gebaseerd op reële scenario’s die wel eens voorkomen in de theaterwereld.’ De boodschap achter het stuk is de zinloosheid van ruzie. ‘Het stuk zoomt in op hoe een ogenschijnlijk klein conflict zich kan ontwikkelen tot een jarenlange, voortslepende ruzie, enkel en alleen omdat de ruzie vanwege de ijdele motieven van beide partijen niet wordt uitgesproken. Het is bedoeld om mensen aan het lachen te maken, juist om hun eigen menselijkheid. We willen de mensen een fijne afleiding bieden. Er is immers al genoeg ellende in de wereld,’ zegt Bas hoopvol.


Nadat het schrijfproces erop zat, stapte Bas met het stuk naar een regisseur om te kijken of er wat in zat. ‘Ze was gelijk enthousiast en stond er ook voor open om het stuk te regisseren. Helemaal geweldig natuurlijk!’ Vervolgens werden er diverse acteurs en medewerkers achter de schermen betrokken. ‘De mensen die ik heb benaderd ken ik voornamelijk via de theaterschool en van andere producties. Het leek me een leuke en interessante mix aan mensen die goed samen zou kunnen werken. Ik dacht, wat gebeurd er als ik deze mensen bij elkaar zet? En dat heeft fantastisch uitgepakt. We zijn in april begonnen met repeteren en repeteren op dit moment nog een keer in de week. In augustus gaan we weer van start en zetten we de puntjes op de i. De voorstelling duurt zo’n anderhalf uur en is op 11 september te zien in Huis Orlando in Den Horn. Op 30 september wordt het stuk in het BaronTheater in Opende opgevoerd. Kaartjes zijn te reserveren via basvdheide.nl/speellijst-en-tickets. In de toekomst hopen we het stuk ook in andere provincies te mogen spelen.

UIT DE KRANT

Lees ook