Boerderij, omgeving en kunst staan met elkaar in verbinding

|
| Foto: |
geen categorie

TERNAARD - Tien jaar geleden betrok Anki van de Kamp samen met haar man een prachtige oude boerderij net buiten het dorp Ternaard. ‘Ik heb echt iets met oude huizen. Zo’n huis heeft een geschiedenis. In een van de voorkamers hebben we lagen en lagen behang verwijderd toen we bij een complete jaargang van de Leeuwarder Courant kwamen, van voor 1900.’ In wat vroeger de stal was is nu haar atelier/expositieruimte gevestigd. Het moet wel het grootste atelier zijn dat ooit in een Kleintje Cultuur bezocht is. ‘Dat hoor ik vaker,’ lacht Van de Kamp. ‘Klein is het inderdaad niet, ik vind het heerlijk dat ik hier zoveel ruimte heb, dat ik mijn werken van alle kanten en afstanden kan bekijken. Maar het heeft wel weer zijn andere gebreken. ‘s Winters is het hier afzien, dan is het hier ontzettend koud. En ik heb hier veel muizen gehad die knaagden aan materiaal of werken. Daar hebben we werk van gemaakt en gelukkig hebben we daar nu niet meer last van.’ De boerderij staat in verbinding met het werk dat Van de Kamp maakt. De passie voor de oude boerderij en de geschiedenis van het pand is verweven in haar werk. In haar werk maakt Van de Kamp graag gebruik van materialen die voor handen liggen, afval van de verbouwing dat een tweede leven tegemoet gaat of spullen die ze vindt op rommelmarkten, bij steenhouwerijen of bij bouwbedrijven. ‘Ik koop eigenlijk bijna nooit iets. Ik vind het veel mooier om iets te maken met iets dat er al is. Neem nou bijvoorbeeld steen. Als er oude stenen kapot zijn, zijn mensen vaak geneigd om te denken: dat is kapot, daar kun je niets meer mee. Dan vind ik het juist mooi om dit wel te gebruiken en het vakmanschap van de makers van vroeger erin te herkennen. Ik probeer niet mee te gaan in de weggooimaatschappij van tegenwoordig.’ In het verleden exposeerde Van de Kamp tussen de tien en vijftien keer per jaar. ‘Dat was spullen inladen, rijden, spullen uitladen, exposeren, spullen weer inladen en weer rijden. Sinds ik hier ben komen wonen ben ik kieskeuriger geworden met waar ik wil exposeren. Ik hoef niet meer overal te staan. Dat wordt me te druk. Ik kies nu voor de exposities die ik echt leuk vind om te doen.’ In het buitenland exposeren is iets dat Van de Kamp ook veel heeft gedaan. ‘Ik ben een hele tijd werkzaam geweest in het onderwijs als docent beeldende vorming. Door een fusie tussen twee scholen kwam ik zonder werk te zitten. Toen dacht ik: Moet ik nou op zoek gaan naar eenzelfde baan of moet ik gaan doen wat ik echt leuk vind? Toen heb ik ervoor gekozen om te gaan voor de kunst. Niet veel later was ik met vrienden in Parijs. Daar trok ik de stoute schoenen aan en ben een galerie in gestapt. Een week later reed ik weer naar Parijs, maar dit keer met werk om er te gaan exposeren. Via die galerie is mijn werk ook op vele andere plaatsen geëxposeerd. Van Canada tot Hongarije en van Bulgarije tot Amerika.’ Momenteel exposeert Van de Kamp in de Sint Willibrorduskerk in Holwerd. Hier exposeert zij samen met een tiental andere kunstenaars waarmee zij verbonden is in het kunstenaarscollectief de Waddenkunstkring. Een ieder die aan deze expositie heeft meegewerkt heeft zich laten inspireren door het Waddenlandschap. Deze expositie is te zien op vrijdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur tot en met 11 augustus. Als Van de Kamp vijf jaar vooruit mag kijken hoopt zij op dezelfde voet bezig te zijn met haar kunst. ‘En ik hoop dat ik de boerderij beter mag leren begrijpen, dat ik de geschiedenis beter mag leren kennen en dat de boerderij, mijn werk en de omgeving met elkaar in verbinding mag staan. Dat is wat ik iedere keer weer probeer wanneer ik werk aan een kunstwerk. Samenhang, in die drie dingen.’

|

UIT DE KRANT